Analyse af website
Indhold, troværdighed og funktionalitet på websites
Indhold
- Hvilket emne behandler websiden
- Hvad er grunden til at lave og publicerer websitet?
- Tekstens indflydelse? Hvilken sproglig stil er der tale om, mængde (grafik contra tekst), sammenhæng mellem grafik og tekst, læsbarhed, flere sprog, reklamer osv.
Troværdighed
- Afsender
- Hvem er afsenderen (forfatternavn, titel eller position)
- Er der en garant for sidens lødighed
- Tilknytning til institution eller organisation
- Opdateres siden jævnligt
- Mulighed for at kontakte webmaster / forfatter - Formål
- Informere
- Uddanne
- Agitere / Sælge
- Underholde
- Give mulighed for kommunikation
- Præsentere en holdning
- Kan der være et skjult formål - Målgruppe
- Hvem henvender siden sig til, og hvad forventer afsender af modtage.
- Hvilke karakteristika har modtageren/modtagerne? Her kan ses på fx demografi (køn, alder, bopæl, økonomi, samfundsgrupper osv.)
- Afspejler layout og indhold denne målgruppe? - Etik
- Er der etiske udfordringer på websitet?
Funktionalitet
- Struktur / navigation
- Sekventiel, hierarkisk eller cyklisk opbygning
- Er brugen af sidens enkeltelementer (fx knapper) umiddelbart logisk
- Hvor mange klik ligger de ønskede informationer væk
- Søgemuligheder - Lav et flowdiagram der viser sidens navigation.
- Layout
- Kan man hele tiden se den overordnede struktur
- Placering af tekst i forhold til illustrationer
- Er der et bevidst farvevalg?
- Hvilke sanser arbejder websiden med
- Beskriv den valgte æstetik
- Appellerer det valgte design til en bestemt målgruppe - Grafik
- Udsmykning og / eller navigation
- Gennemført brug af grafik - Typografi
- Skrifttypens størrelse og læselighed
- Tekstens opsætning i forhold til overskuelighed
- Tekstmængde pr. side
- Passende antal overskrifter og underoverskrifter - Sprog
- Stilhøjde og lixtal - Animationer
- Funktion - Lyd
- Funktion - Video og avancerede animationer
- Kræver afviklingen installation af hjælpeprogrammer
- Var sekvensen installationstiden værd - Hastighed
- Tager det lang tid at hente siden på internettet
- Hvordan fungerer skiftet mellem de enkelte sider
Samlet vurdering
- Oplever du en sammenhæng mellem form og indhold, og er en webside som medium velegnet til denne type information?
- Er informationerne relevante, korrekte, præcise og fyldestgørende i forhold til formålet
- Er informationerne (vel)dokumenterede?
Kilder:
- Sidsel Bang: ”Webkommunikation” (side 9-44) Dafolo Forlag og @ventures 2000
- Irving Eist og Per Larsen: ”Webstedet – om analyse af hjemmesider” Systime 2002
- ”Elektroniske tekster” (side 44-76) red. Søren Peter Sørensen m.fl. Systime 2002
- Susanne Munch:”Informationsteknologi i danskundervisningen” (side 31- 34) Dansklærerforeningen 2002
[1] Sekventiel: fortløbende skærmsider ligesom i en PowerPoint. Hierarkisk: man vender altid tilbage til en ”hoved-side”. Cyklisk: du kan klikke videre til alle sider – uanset hvor du er.