Empiri:
- data
- iagttagelser
- udsagn
- tekster eller kilder
- der kan refereres til, og som man kan have en argumenteret mening om, altså de materialer, som anvendes i en undersøgelse.
Metode:
- hvordan vil jeg løse problemet (Den ’fremgangsmåde’ der bruges i fagene – hvordan man griber tingene an?)
- en arbejdsproces
Almindeligvis inddeler man de mange metoder i tre overordnede kategorier:
- kvalitative
- kvantitative
- komparative metoder
En anden måde at opdele metoder på er:
- empiriske metoder (produktion af egne data)
- teoretiske metoder (spekulative overvejelser samt brug af andres data)
eller
- Fortolkninger af meningssammenhæng (hermeneutiske metoder)
- Beskrivelser af kendsgerninger (kvalitative og kvantitative data)
- Forklaringer på kendsgerninger (fx årsagssammenhænge, strukturer)
- Vurderinger (fx af et etisk eller hypotetisk forhold)
Teori:
- et system af læresætninger og idéer, som ligger til grund for fx en videnskab
- et ordnet sæt af begreber og udsagn, hvor mere komplekse (sammensatte) begreber defineres ud fra mere enkle, og mindre almene udsagn udledes af eller begrundes ud fra mere almene
- et sæt af forestillinger og antagelser, der tjener til at forstå eller forklare virkeligheden
- En abstrakt opfattelse af, hvordan noget hænger sammen. En teori består af generelle udsagn, som ikke går ned i enkelttilfælde.
Model:
Er et begrebsapparat, hvor relationen mellem de enkelte begreber er klart angivet og er en forenkling af virkeligheden.