- Systemets tilstand skal være synlig og fortælle, hvad der sker.
- Tingene skal matche den virkelige verden og måden, vi forstår den på. Ikke noget med at opfinde sjove metaforer for indholdet.
- Brugeren skal have kontrol over systemet og frihed til at rette sine fejl. Lav “nødudgange”, og tillad brugeren at fortryde.
- Helhed og standard. Brugeren skal ikke behøve at tænke over, hvad ordene betyder.
- Undgå fejl. Det er bedre at undgå dem end at bruge energi på at rette dem.
- Brugerne skal ikke behøve at huske indhold fra en side til den næste. Instruktioner skal
være synlige eller lettilgængelige der, hvor de skal bruges. - Lav dit design fleksibelt. Gør det muligt for de dygtige og hyppige brugere at snyde sig rundt samtidig med, at begynderen ikke bliver tabt.
- Minimer design. Undgå al irrelevant information og pynt. Enhver ekstra information kan medvirke til at forvirre brugeren.
- Fejlmeddelelser skal være forståelige for ikke fagfolk.
- Hjælp brugeren. Det ville selvfølgelig være bedst, hvis systemet kunne bruges uden, men lav en kort hjælp til at afhjælpe tvivlstilfælde.